Dr. Groszmann Mária*, Dr. Nagy Imre*, Prof.  Dr. Ungváry György*

(* Fodor József OKK)

Foglalkozási eredetű tömeges ornithosis / psittacosis tapasztalatai

Összefoglalás

 

Szerzők röviden áttekintést nyújtanak az ornithosis járványügyi jellemzőit, ismertetik a bejelentett esetek statisztikai adatait. Elemzik azokat a munkakörülményeket, amelyek foglalkozási eredetű ornithosis megbetegedéseket okoztak egy baromfifeldolgozó üzem dolgozói körében. Az esetből levonván a tanulságot, a következtetések alapján felhívják a figyelmet a dolgozók egészségügyi és megelőzéssel kapcsolatos intézkedésekre vonatkozó tájékoztatása-, a helyes munkahelyi gyakorlat-, megelőzés-, az alkalmassági vizsgálatok jelentőségére, figyelembe véve a hazai előírásokat.

 

Kulcsszavak: ornithosis, megelőzés, foglalkozási betegségek bejelentése

 

___________________________________________________________________________

 

Summary

 

The authors give a short review on the epidemiological characteristics of ornithosis, summing  up of statistics about notified ornithosis.  They construe the occupational circumstances that caused occupational ornithosis among workers of an poultry processing plan.

They draw attention to the importance of good practice at work, prevention, health and precautions guidance for workers, periodical medical examinations of workers etc. on the basis of conclusions having drawn lesson, taking into consideration of the national legislation.

 

Keywords: ornithosis, reportation of occupational diseases, prevention

 

 

Bevezetés

Az ornithosis Dél-Amerikából terjedt el a papagájok révén világszerte. Először (1879-ben) Svájcban észleltek (1) 7 olyan pneumoniás megbetegedést, melyet a trópusokról származó madarakkal hoztak összefüggésbe. 1894-ben Párizsban fordult elő egy olyan járvány, amelyben a vektor a papagáj volt, és ezért a járványt ismertető szerző (1) a betegséget psittacosisnak nevezte el (psittakosz görögül papagáj). Európában először az 1920-as években,  Németországban regisztráltak papagájkedvelők és az állatkereskedők körében többb száz megbetegedést és kb. 20%-os letalitasnak megfelelő számú halálesetet évente. (2) Az 1930-as években pedig már 12 országban kb. 1000 megbetegedést okoztak  a Dél-Amerikából importált papagájok (3) Az első, foglalkozással összefüggően kialakult megbetegedéseket 1938-ban egy sirályfajta kopasztásával és feldolgozásával foglalkozó asszonyok között észlelték.(3) 

A betegség kórokozóját 1930-ban, egymástól függetlenül három kutatócsoport fedezte fel (Levinthal, Coles, Lillie).(2) A későbbiekben megállapítást nyert, hogy a papagájfélék mellett más díszmadarak is fertőzöttek, sőt a kórokozók átterjednek a háziszárnyasokra is, melyek egy része kórokozógazdává válik.

Hazai megfigyelésekkel csupán néhány évtizede rendelkezünk, megjelenésük kezdete egybeesik a nagyüzemi baromfitartás és feldolgozás kezdetével. Szakirodalmunk szerint 1953- és 1957-ben a hazai előfordulással még csak mint lehetőséggel számolnak (4). Vélhetőleg baromfitartási hibák miatt, az ornithosis állategészségügyi jelentősége hamarabb tudatosult, emberi megbetegedést 1960-ban postagalambokkal összefüggésben írtak le először.(5) Még ugyanebben az évben, egy baromfifeldolgozóban 100, 1961-ben már 250 megbetegedés fordult elő (6)

 

Ornithosis (BNO10: A70) járványügyi jellemzői (7)

Kórokozó: Chlamydia psittaci (A biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók védelméről szóló, többször módosított 90/679/EGK irányelv, illetve ennek megfelelő, harmonizált hazai jogszabály alapján az ún 3 csoportba tartozó biológiai tényező)

Fertőzés forrása: Különböző psittacin fajtájú madarak, kanári, kócsag, tengeri madarak, nálunk elsősorban a háziszárnyasok, fiatal kacsák, galamb, pulyka, csirke és liba, igen ritkán az ember (virulens, madártól származó törzstől). A kórokozó jelenleg több mint százféle madár betegségét okozhatja, és ezek ürülékével történő érintkezés révén jönnek létre az ember fertőzései.

Terjedési mód: Légúti, a fertőzött szárnyasok tolláról, pihéjéről, felszálló fekáliájukkal szennyezett por belégzése, különösen a kopasztás alkalmával. A fertőzés kialakulhat közvetlen érintkezéssel is, fertőzött piszkos kezek révén, oralisan. A fertőzött állat csípése, karmolása útján is terjed a betegség. Emberről emberre kivételesen, a légúti fertőzések mechanizmusa szerint terjedhet.

Lappangási idő: 4-15 nap, leggyakrabban 10 nap.

Fontosabb tünetek: Hidegrázás, magas láz, rossz közérzet, fejfájás, végtagfájdalmak, mellkasi szúrás, eleinte száraz, olykor mucopurulens köhögés, az esetek többségében csak röntgenvizsgálattal kimutatható pneumonia, gyorsult vörösvérsejt-süllyedés. A betegség lefolyása lehet enyhe vagy súlyos, a beteg életkorától és a tüdőgyulladás kiterjedtségétől függően. A lábadozás hosszú időt vehet igénybe.

Fertőzőképesség tartama: Általában a klinikai gyógyulásig tart.

Teendők a betegség előfordulásakor:

Jelentés: Be- és kijelentésre kötelezett. A megbetegedésről a területileg illetékes hatósági állatorvost értesíteni kell.

Elkülönítés: A beteget a klinikai gyógyulásig el kell különíteni.

Fertőtlenítés: Folyamatos fertőtlenítés szükséges.

Baromfitenyésztéssel, tollfeldolgozással, díszmadár-kereskedéssel, madarak gondozásával, tartásával foglalkozók a munka után higiénés kézfertőtlenítést kötelesek végezni.

Betegség vagy annak gyanúja esetén az elkülönített beteg összes váladékát, ürülékét elegyítéses módszerrel, váladékokkal kontaminálódott textíliákat (ágynemű, hálóruha stb.), valamint az eszközöket, tárgyakat beáztatásos módszerrel, elsősorban klór hatóanyagú dezinficiens oldatával kell fertőtleníteni.

 

Esetfelismerés, diagnózis nehézségei

A nálunk elterjedt szabadtartás miatt a vad és félvad madaraktól való fertőződés lehetősége állandóan fennáll. (A klinikailag tünetmentes, de ürítő szárnyasok kiirtása ezért nem jelent garanciális megoldást, hiszen a helyükre kerülő újabb állomány is megfertőződhet.) A járványügyi helyzetkép kialakítását megnehezíti az is, hogy a szárnyasok fertőzöttek lehetnek, de anélkül, hogy tüneteket mutatnának, vagy fokozott elhullás jelentkezne, a kórokozót székletükkel ürítik.

 

Klinikailag nehéz megkülönböztetni más atípusos pneumoniától. A tünetek, panaszok alapján  először influenza, mycoplasma pneumonieae, legionellosis, Q-láz gyanúja merül fel. Ezért a sporadikus esetek felismerése és diagnosztizálása rendszerint nem is történik meg.

 

A munkaanamnézis felvételekor a munkakör ismerete önmagában nem nyújt mindig elégséges támpontot ahhoz, hogy a foglalkozási eredet gyanúja felmerüljön. kétségtelen ugyan, hogy baromfifeldolgozás során elsősorban mindazok fertőződhetnek, akik az élő szárnyasokkal, vagy a tollazatukkal (pl. fosztás) foglalkoznak, de azok is, akik velük közös légtérben tartózkodnak, még ha más műveletet is végeznek (pl. karbantartás, anyagmozgatás), sőt olyanok is, akik a fertőző ágenst tartalmazó levegővel a feldolgozó helyiségen kívül kerülnek érintkezésbe. Nem látszik lényeges különbség a fertőződés lehetőségében akkor sem, ha a kopasztás nedves eljárással történik.

 

Foglalkozási betegség jellege szempontjából jellemző, hogy tömeges megbetegedésként fordul elő. Ilyen esetekben – tekintettel arra, hogy a betegek panaszaikkal a háziorvosukat keresik meg, és nem a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosát, és mert rendszerint nem ugyanahhoz a háziorvoshoz tartoznak, a tömeges előfordulást a háziorvosok nem is észlelik, ezért a diagnózis, differenciáldiagnózis szempontjából meghatározó, hogy az észlelő orvos milyen hangsúlyt fektet az anamnézisre. A legfontosabb támpont lehet ti. ha az anamnézisben madarakkal, házi szárnyasokkal való  érintkezés (foglalkozásszerűen, vagy nem) szerepel. Ornithosis gyanúját vetheti fel azonban az is, ha egy adott közösségben a légúti megbetegedések halmozódása szezonálisan nem egyezik meg a légúti vírusfertőzések halmozódásának időszakával.

 

Diagnosztikájában a rutin laboratóriumi vizsgálatok segítséget nem nyújtanak. Meggyőző eredményt a járványügyi laboratóriumi vizsgálat adhat, amelynek elvégzése egyébként érvényes jogszabály alapján (7) kötelező. Alvadásgátló nélkül vett vért kell a betegség első 10 napján, valamint 21-25 napja között az OEK Virológiai főosztályára vagy az ÁNTSZ területileg illetékes intézetének víruslaboratóriumába küldeni. Diagnosztikus értéke csak a savópár vizsgálata alapján megállapított titeremelkedésnek van. Az erőteljes antibiotikum kezelés azonban késleltetheti az ellenanyagválasz kialakulását, ezért ha a második vérminta eredménye is negatív, újabb minták küldendők be 2 hetes időközzel a betegség 6. hetéig. (7)

 

Bejelentés

Az ornithosissal kapcsolatos járványügyi bejelentési kötelezettség 1967 óta áll fenn. Azt megelőzően, 1960-67 között 833 járványos eset került felderítésre (8).

Foglalkozási betegségként – mint antropozoonózis - 1958 óta (9) kártalanítandó, a jelenleg hatályos Kormány rendelet 1. számú mellékletében, 27. sorszámmal szerepel, mint baleseti  ellátásra jogot adó  foglalkozási  betegség. (10)

1981. óta az ornithosis önállóan (azaz: nem antropozoonózis főcím alatt) is jelentendő foglalkozási betegség. (11)

A járványügyi bejelentés során nyilvántartott adatok a foglalkozási betegségek adatait is tartalmazzák, tekintettel arra, hogy a bejelentés - függetlenül attól, hogy van-e vagy sem a kialakult betegségnek a foglalkozással összefüggése – kötelező. Ezért az így regisztrált esetek száma magasabb, mint a foglalkozási betegségként jelentetteké.(1. és 2. táblázat).

Vannak megyék (pl. Bács-Kiskun, Békés, Hajdú-Bihar), ahonnan egy-egy év kihagyással, de mindig érkeznek bejelentések. (3. táblázat)

A felismert és verifikált esetek száma – nemcsak nálunk (12) – még ma is jóval alatta van a ténylegesen előforduló eseteknek. (Pl. a Centers for Disease Control-hoz jelentett esetek száma évente 100-200, azzal a megjegyzéssel, hogy: „ the true incidence probably greater” ) (12) Ebben döntően közrejátszik, hogy az orvosok nem is gondolnak ornithosisra, még kevésbé a foglalkozási eredetű ornithosisra, és a halmozottan jelentkező eseteknél is elsősorban más betegség irányában törekednek differenciál diagnózisra.

A jelenség egyébként nem ismeretlen, álljon itt erre példaként egy idézet (13) az üzemorvosok számára még 1948-ban készült tankönyvből:

 Az orvosok nem ismerik a foglalkozási betegségek listáját, és így különösen a mezőgazdasági munkavállalók közül nem egy elesik a kártalanítástól, ami pedig a törvény szerint megilletné. A magyar munkásvédelem a mezőgazdasági biztosításban már a háború előtt is a kórtannak, a szociális hygiénének megfelelően szabta meg a foglalkozási betegségek listáját, de mit ér az, ha az orvosok nem jelentik az egyes beteget és az elesik a kártalanítástól.”

 

Megelőzés

A foglalkozási eredetű ornithosis megelőzésére már 1968-ban készült részletes ajánlás az Országos Munkaegészségügyi Intézet orvosi útmutatója formájában. (14) Sorai még ma is sok tekintetben helytállóak, ezért a teljesség igénye nélkül, néhány kiemelést az útmutatóból az alábbiakban közlünk:

 

„A dolgozók fertőzés elleni védelme csupán megfelelő munkavédelmi rendszabályok útján biztosítható. A fertőzött por, pihe stb. belégzésének megelőzése történhet megfelelő műszaki berendezések és egyéni védőeszközök használata útján. A műszaki védelem szempontjai:

a) A munkafolyamatok gépesítése megfelelő helyi elszívással ellátott gépek segítségével.

b) A fertőzött tollak zárt pneumatikus úton történő eltávolítása és megfelelő fertőtlenítése.

c) Ahol a teljesen zárt rendszer nem alkalmazható, olyan helyi elszívás szükséges, amely megakadályozza, hogy a fertőzött toll, pihe, aerosol a dolgozó légtérbe kerüljön.

d) Gondoskodni kell a helyiségek megfelelő általános szellőztetéséről és a helyiségek padlózatának állandó nedvesen tartásáról, továbbá az általános és helyi szellőztetés útján elszívott fertőzött levegő szűréséről és a szabadba kifúvott levegőnek megfelelő magasságban történő kivezetéséről.

e) Gondoskodni kell a gépek tisztításáról, fertőtlenítéséről.

Amennyiben megbízható műszaki elhárítás nem biztosítható, vagy időszakos munkáknál, a fertőző anyag belégzésének megelőzésére megfelelő légzésvédő viselése szükséges. A jelenleg használatos gézből készült kendők nem alkalmasak, a porok ellen biztos védelmet nyújtanak a kolloidszűrős védőálarcok, melyek a legfinomabb porok, vírusok 95-98%-át kiszűrik. Hatásos védelmet nyújtanak a frisslevegős készülékek, amelyek csak állandó munkahelyen alkalmazhatók, miután a dolgozók mozgási körét (5-10 m-re) korlátozzák.

A fertőzés megelőzése szempontjából fontos további rendszabályok: a dolgozók részére tiszta, jól záró munkaruhát és fejvédőt kell biztosítani. A munkaruhát az utcai ruháktól elkülönítetten kell őrizni, vagy fehér-fekete öltözőt biztosítani. Tilos a munkahelyen munka közben az étkezés, dohányzás. Étkezéshez a dolgozóknak át kell öltözni, megmosakodni, a kezeket fertőtleníteni. Azon műhelyekben, ahol fertőzés lehetősége áll fenn, csak az oda beosztottak tartózkodhatnak.

A dolgozókat a fertőzés megelőzésének rendszabályaira ki kell oktatni.

A baromfifeldolgozó üzemekben az üzemi orvos kísérje figyelemmel a dolgozók megbetegedéseit. Olyan évszakban, amikor a lakosság körében már a cseppinfekció okozta meghűléses betegségek megszűntek, vagy kis számban fordulnak elő, a dolgozók körében – nálunk elsősorban a pecsenyekacsa feldolgozóknál – fellépő influenzás, grippés megbetegedéseknél gondolnia kell az ornithosis előfordulására. Erre támpontot ad az üzemben folyó munka és a beteg dolgozó munkahelyének ismerete”

 

Esetismertetés

Az X Baromfifeldolgozó Kft 2004. októberében vásárolta meg az Y Rt Baromfifeldolgozó Gyárát. Y Rt csirke és víziszárnyas vágóvonalat üzemeltetett, ezen tevékenységet 2004. márciusában beszüntette, a dolgozókat elbocsátotta, majd 2004. októberében került át az új tulajdonoshoz, X Kft-hez. Először a csirke vágóvonal működött, majd „próbaüzem” formájában áprilisban indították a víziszárnyas feldolgozó üzemrészt. A víziszárnyas feldolgozás szezonálisan - a kacsavágás április-október, a libavágás június-december között - történik, mintegy 250 dolgozó, két műszakban végzi. A dolgozók naponta változó munkakörökbe (víziszárnyas/csirke) és munkafolyamatba vannak beosztva.

Az üzemvezető tudomása szerint a 2005. előtti években nem fordultak elő hasonló megbetegedések. Nyilatkozata szerint a víziszárnyas vágóvonal szellőztetőrendszerében érdemi műszaki változtatás nem történt.

 

Az első megbetegedések május 23 - június 7. között jelentkeztek. Az ÁNTSz illetékes városi intézete június 3-án kapta az első információt: 6 főt atipusos pnemunonia gyanújával jelentett a Gy-i Kh Tüdőkórháza.

Június 8–án került sor az első közegészségügyi ellenőrzésre, majd folytatására június 13-án, és 15-én.  Ekkor már nyilvánvaló volt a betegségek foglalkozási eredete. Június 22-én az Országos Tisztifőorvosi Hivatal koordinálásban, járványügyi, élelmezés-egészségügyi, munkaegészségügyi szakemberek bevonásával helyszíni bejárás történik. Ekkor már 31 tüdőgyulladással járó megbetegedés vált ismertté. A bejárás során, a hiányzási adatokat elemezve az Országos Epidemiológiai Központ (OEK) vélelmezi, hogy a járvány már áprilisban megkezdődött. A kórokozó a „próbaüzem” beindítását követően szinte rögtön bekerült az üzembe és ott a szellőzőrendszerben „feldúsulhatott”. Június 28-ig már 36 beteget regisztráltak (15) Július 22-én érkeznek meg az OKK-OMFI-hoz az első foglalkozási bejelentő lapok. Szeptember 30-ig a járványügyi surveillance keretében nyilvántartott esetek száma 63-ra emelkedett, a járványhoz tartozó utolsó megbetegedés szeptember 15-én kezdődött (16), amikor már 3 hónap is eltelt az első hatósági ellenőrzések, és azt követő intézkedések után (!)

 

Október  10-ig  foglalkozási betegségként bejelentett esetek száma: 47 fő volt ( 22 férfi 25 nő).A keresőképtelenséggel járó napok száma 6-91 nap volt ( átlagosan 29 nap).

Munkakörük alapján legtöbben a csirkefeldolgozóból, függesztőből kerültek ki, de a megbetegedettek között voltak lakatosok, élőfüggesztők, csoportvezető, tollüzemi centrifugázók, tollfeldolgozók, anyagmozgatók, szennyvízkezelők, paraffin gépkezelők, hulladékkezelő.

A dolgozók közül 21 fő kórházi ápolásra is szorult  (a táppénzes napok számára vonatkozó  adatok nem egyértelműek a jegyzőkönyvben és a bejelentő lapon)

A rendelkezésre álló írott dokumentumok alapján az esettel kapcsolatban a következők rekonstruálhatók:

§         Amint arra a bevezetőben utaltunk, a baromfik, főleg a víziszárnyasok körében a chlamydiosis gyakori, de a szárnyasok többsége tünetmentes ürítő.  Ezért jelen ügyben az a körülmény, hogy nagyobb elhullást nem észleltek, nem lehetett irányadó. A helyszíni szemléken felvett és általunk ismert jegyzőkönyvek szerint nem tisztázott, hogy mikor és honnan történhetett mégis a fertőzött állomány behurcolása.

§         A leírások alapján a víziszárnyas üzem gyakorlatilag egyetlen közös légtérnek felelt meg  a nyitott ajtók révén, az üzemrész többi helyiségét is szennyezhette. Az aktuálisan fennálló légállapotok, alkalmazott légtechnika hatékonysága szintén aggályosnak tűnik: a beszállítás - élő állat függesztés - tollazat eltávolítás során az elszívás un. felülről lefelé irányított, padló alatti elszívás, az elszívás irányát azonban a kapuk nyitva hagyása módosíthatta. Az üzemnek a szellőztető műszaki leírásáról egyébként nem volt dokumentációja, és az sem került egyértelműen megállapításra, hogy a rendszeres karbantartások megtörténtek-e és mikor.

§         A feldolgozóban zárt rendszerű klíma biztosítja az előírt 12 oC-t.  A rendszer folyamatos tisztítását, karbantartását a dolgozók maguk végezték. A szükséges fertőtlenítéseket külső céggel, szerződéses formában biztosították. A jegyzőkönyvek nem térnek ki arra, hogy ez milyen rendszerességgel, és milyen időpontban valósult meg.

§         A juttatott „egyéni védelem” sebészi szájmaszk volt.. Július 12-én (tehát már a korábbi ellenőrzések után) a dolgozók közül többen még mindig ezt a szájmaszkot viselték.

§         Az udvar távolabbi részén, 50-80 méterre a legközelebbi lakóháztól, élő baromfival megrakodott jármű állt, és a járművön lévő ventilátor sor között hűtötték a szárnyasokat.

§         Az aktuális hiányzásokat sem az üzem-, sem a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosa nem követte. A  foglalkozás-egészségügyi  szolgálat részéről felvetődött az is, hogy a hiányzások követése nehézségekbe ütközik, mivel nem ismert, hogy a dolgozót mivel tartják táppénzen, az igazoláson ugyanis nem szerepel a betegség kódja.

§         Hatályos jogszabály alapján a (16) a 10 napot meghaladó táppénz esetén soron kívüli alkalmassági vizsgálatok nem történtek meg, a dolgozók újbóli munkába állítása e nélkül történt.

§         Az OEK munkatársa a Gy-i Tüdőkórházban felkereste a betegeket. Így derült ki, hogy a dolgozók nem kapták meg a munkakörükből adódó biológiai kockázattal kapcsolatos oktatást, nem ismerték a megelőzés módját és jelentőségét.

§         A szemlét követően előírásra került valamennyi munkahelyen a heti gyakoriságú légfertőtlenítés. Annak azonban nincs nyoma, hogy megnyugtatóan lett rendezve a munkahelyi személyi higiéné (pl. munka alatti, étkezés előtti fertőtlenítő kézmosás lehetőségének biztosítása) kérdése.  (kézmosás lehetőségére van csak utalás). Hasonlóan nincs nyoma a munkahelyi étkezés, dohányzás tilalmával kapcsolatos helyzet bemutatásnak.

§         A víziszárnyas üzem az „EU élelmiszerbiztonsági előírásainak megfelel” ugyan, de az EU hazai, harmonizált munkaegészségügyi előírásainak való megfelelőségét teljes körűen nem érintette a kivizsgálás. Azon jogszabályokat, amelyeket figyelembe kellett volna venni, a Melléklet foglalja össze.

§         A dokumentumokból az is kiderül, hogy az ÁNTSz illetékes városi intézete élelmezés-egészségügyi egységként tartja nyilván az üzemet, ezért nem végeztek rendszeres munkahigiénés ellenőrzést.

§         A betegségek foglalkozási betegségként történő bejelentése elhúzódott. A vonatkozó jogszabály által előírt (11) kivizsgálás csak július 12-én kezdődött meg. A június 22-i szemle idején, amikor a járványügyi intézkedések, vizsgálatok már javában folytak, és a betegségek foglalkozási eredete már rég nyilvánvalóvá vált, a jogszabály szerint előírt foglalkozási betegség kivizsgálás – a rendelkezésünkre álló  dokumentumok szerint -még mindig nem kezdődött meg.

 

Következtetés

Járványügyi szempontból az esetet kézben tartottnak mondhatjuk, ugyanez már nem mondható el munkaegészségügyi oldalról. A bejelentett esetekhez mellékelt jegyzőkönyvek arra utalnak, hogy a munkaegészségügyi kivizsgálás – abban a cél- és feladatrendszerben, amit a jogszabály előír – teljes körű lett volna. Részletes, szisztematikus munkaegészségügyi, ok-okozati elemzés és tényfeltárásra nem, illetve elhúzódóan került sor, és ez értelemszerűen az intézkedések szempontjából sem volt szerencsés.

A júniusi bejárás során a jelenlévők egyike felvetette az üzem felfüggesztésének lehetőségét, de   nem kapott támogatást. Ez a lehetőség később sem merült fel, holott az augusztus 10-én készült jegyzőkönyv szerint „az üzem a prevenciós lehetőségek közül csak az egyéni védőeszköz biztosítását alkalmazza” (de még ekkor is kérdéses, hogy a megfelelő minőségű, védelmi képességű védőeszközt kapták a dolgozók).

 

 

 

Javaslatok

Az OEK megerősített ornithosis surveillance-ra vonatkozó felhívása és a végrehajtással kapcsolatos tájékoztatása (15) mellett átfogó, az eseteken túlmutató munkaegészségügyi kérdések rendezésére is szükség lenneolna. Ezek közül néhányat a következőkben foglalunk össze:

 

1. A járványügyi surveillance beindítása, pneumonia esetbejelentés előírása, járványügyi kivizsgálás lefolytatása mellett szükségesek a következő intézkedések is:

a)       Soronkívüli alkalmassági vizsgálatot kell végezni/végeztetni mindazoknál: (Lásd: 33 (1998. (VI. 24.) NM r. is)

§         akiket diagnosztizált pneumoniával, vagy 38 oC-ot meghaladó lázzal az ÁNTSZ városi intézetének jelentenek,

§         akik a 33/1998. (VI. 24.) NM r. 7. §-a hatálya alá esnek,

§         akiknél az ÁNTSz elrendeli (lásd d) pontban leírtakat),

§         továbbá a foglalkozás-egészségügyi orvos kezdeményezésére történjék vizsgálat mindazoknál, akik 30 napnál rövidebb ideig voltak keresőképtelen állományban belgyógyászati jellegű megbetegedésük miatt.

b)       A soron kívüli alkalmassági vizsgálattal kapcsolatos teendő: a 30 napon túli keresőképtelen állományból visszatérőknél a foglalkozás-egészségügyi orvos fordítson figyelmet a fel nem ismert ornithosis lehetőségére.

c)       A pneumoniával, 38oC-t meghaladó lázzal bejelentettek esetében a munkaegészségügyi kivizsgálást is le kell folytatni a járványügyi kivizsgálással egyidejűleg. Érvényt kell szerezni a vonatkozó rendelet (11) előírásainak, és a foglalkozási betegséget be kell jelenteni, ki kell vizsgálni (a járványügyi bejelentés ezt nem helyettesíti).

d)       Az egyedi járványügyi+munkaegészségügyi vizsgálaton feltétlenül vegyen részt a vállalat foglalkozás-egészségügyi orvosa, működjön közre a vizsgálati lap kitöltésében, szükség esetén, a kivizsgálás alkalmával kerüljenek kijelölésre az érintett (pneumoniával jelentett) személy munkatársai közül a soron kívüli alkalmassági vizsgálatra kötelezettek (mely vizsgálatokat az előbbiekben említett rendelet felhatalmazása alapján az ÁNTSz rendelje el),

e)       a foglalkozás-egészségügyi orvos végezzen munkaegészségügyi szemlét, gondoskodjék az elmaradt bejelentések pótlásáról,

f)         a foglalkozás-egészségügyi orvos vegyen részt a megbetegedések miatt szükséges soron kívüli kockázatbecslésben, - értékelésben és a tennivalók meghatározásában is.

 

2. A foglalkozás-egészségügyi szolgálat bevonásával a dolgozókat tájékoztatni kell az ornithosis tüneteiről, és azok észlelésekor szükséges teendőkről (pl. figyelmüket fel kell hívni arra, hogy hidegrázás, magas láz, fejfájás, végtag fájdalmak, mellkasi szúrás, köhögés, köpetürítés esetén haladéktalanul forduljanak házi- vagy foglalkozás-egészségügyi orvosukhoz.) Az így feltárt esetekre is vonatkoznak az egyedi munkaegészségügyi és járványügyi kivizsgálással és a soronkívüli alkalmassági vizsgálattal kapcsolatban leírtak.

 

3. Az OEK-kel közös módszertani ajánlást kell(ene) kidolgozni a háziorvosok és foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosai részére azzal kapcsolatban, hogy a mikor kell ornithosisra (vagy gyanújára) gondolnia az észlelő orvosnak (akinek a bejelentési kötelezettségét a rendelet előírja), és mi a teendője a további vizsgálatot (nemcsak járványügyi  érdekből), a diagnózis alátámasztását illetően.

Megjegyzés: a javasolt kiegészítést nem pusztán a jogszabályi előírások, és szakmai követelmények indokolják. A látszólag eljárási kérdésnek tűnő javaslat szerinti gyakorlatot a dolgozók érdekében is meg kell valósítani. A kártérítést ugyanis csak akkor kapják meg a hatályos előírásaink alapján, amennyiben foglalkozási betegségként bejelentésre és OKK-OMFI által regisztrálásra, elfogadásra került (un. baleseti ellátásra jogosító megbetegedésként való elismeréséhez az OEK véleménye nem elegendő).

 

4. Fontos lenne a következő célcsoportok továbbképzése (az ilyen és hasonló esetekben is):

a)       Dolgozók:

Soronkívüli, teljes körű munkavédelmi oktatását (lásd. 1993. évi CXIII. tv. 54.§), amelyben nemcsak a munkavégzéssel, a munkahelyi kockázatokkal, megelőzésükkel, a helyes munkahelyi magatartással, a dolgozók jogaival és kötelezettségeivel kapcsolatos tudnivalókat kell megismertetni a dolgozókkal, hanem az ornithosissal mint foglalkozási betegséggel is kiemelten kell foglalkozni (előfordulás, megbetegedés kialakulása, lefolyása, panaszok, tünetek, teendők panaszok, tünetek észlelésekor stb.).

b)       Foglalkozás-egészségügyi szakorvosok:

Részére (pl. a szakfőorvosok bevonásával munkaértekezleten) gondoskodni kell arról, hogy felfrissítsék mindazon területeken az ismereteiket, amelyeket az 1993. évi XCIII. tv. a munkavédelemről tételesen is a szolgálat orvosának hatáskörébe utal, mint szakértői feladatokat. 

c)       Háziorvosok részére: vizsgával záródó továbbképzés keretében (pl. kredit

pontszerző tanfolyamokon) kell(ene) gondoskodni az állatról emberre terjedő foglalkozási betegségekkel kapcsolatos klinikai, laboratóriumi, és jogi ismeretek átadásáról és szinten tartásáról.

Az ÁNTSz intézetek munkatársai részére célszerű lenne bevezetni és biztosítani a felügyelők rendszeres, kötelező szakmai elméleti, és jogi továbbképzését.

 

5. Az eset tapasztalatai felhívták a figyelmet arra is, hogy központi, módszertani szakmai segítséget kell nyújtani:

§         a helyes munkahelyi megelőző gyakorlat kialakításához,

§         a munkavállalók egészségének védelméhez szükséges hatósági (jogérvényesítési) és foglalkozás egészségügyi szolgáltatási (megelőző munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi) feladatokat ellátók számára, mert e nélkül hatékony járványügyi megelőzés sem lehetséges.

 

6. A hazai helyzet jobb megismerése érdekében a baromfifeldolgozókban „komplex” (keresztmetszeti) munkaegészségügyi vizsgálatokat kellene  indítani:

 

§         célvizsgálat formájában (központilag meghatározott egységes szempontok, egységes jelentési forma és tartalom mellett, és azonos időpontban),

§         az országban mindenütt, ahol hasonló jellegű tevékenység folyik

§         munkaegészségügyi szempontból  a „komplex” megközelítésű vizsgálat: a munkavédelmi törvénynek + munkahigiénés előírások betartottságának + a foglalkozás-egészségügyi szolgálat biztosítottságának, + a foglalkozás-egészségügyi  szolgáltatást nyújtó szakmai tevékenysége megfelelőségének hatósági és szakfőorvosi körben megvalósított ellenőrzését, az eredmények kiértékelését jelenti (mert így tárható  fel, hogy helyi vagy országos jelenség-e a jelen ügyben is tapasztalt kedvezőtlen munkakörülmények előfordulása, az ezekhez vezető nem jogkövető munkáltatói  magatartás  stb. vagy sem, hiszen más megközelítésű megoldást igénylő helyzetet jelent az egyik és a másik.)

 

7. A 33/1998.(VI. 24.) NM rendelet szerint a 3. vagy 4. csoportba tartozó biológiai tényezők hatásának kitett munkavállaló esetén a 10 napot meghaladó keresőképtelenséget követően, soron kívüli munkaköri alkalmassági vizsgálatot kell végezni. A munkáltató e kötelezettségének gyakorlatilag nem tud eleget tenni, mivel a keresőképtelenség orvosi igazolásán a kiállító orvosnak a diagnózist nem kell feltüntetni.

Megoldást jelenthetne a jogszabály olyan módosítása, amely Nyilatkozat aláírását teszi kötelezővé az előzetes alkalmassági vizsgálat alkalmával azon munkavállalók számára, akik foglalkozási fertőző megbetegedés kockázatának lesznek kitéve. A Nyilatkozaton azokat az adott foglalkozási megbetegedésre jellemző prodromális tüneteket kellene feltüntetni, amelyek észlelésekor a munkavállalónak a foglalkozás-egészségügyi orvosnál jelentkeznie kell.

 

8. Rendelet módosításra lenne szükség (7, 11) a fertőző és foglalkozási betegségekkel kapcsolatban fennálló kettős bejelentés miatt.

 

9. Országosan fel kellene mérni, hogy a szervezett munkavégzés keretében munkavállalót foglalkoztató munkáltatóknál illetőleg általuk működtetett gazdálkodó egységekben hány és milyen besorolású biológiai kockázati tényezőnek kitett munkavállaló fordul elő (ún. exponáltak munkaegészségügyi nyilvántartása).

 

10. A munkaegészségügyi felügyeleti munka megkönnyítése érdekében meg lehetne fontolni a munkabiztonsági és munkaügyi hatósági munkában már alkalmazott, az 1993. évi XCIII. tv által biztosított ellenőrzési gyakorlat bevezetését az ÁNTSZ-nál is. E szerint a munkabiztonsági felügyelő ugyanis jogosult a munkahelyek tekintetében a munkáltatót határozatban kötelezni, hogy írásban nyújtson tájékoztatást a megjelölt ….. követelmények teljesítéséről”. Ezzel a jogkörrel felruházva lehetősége nyílna az ÁNTSZ-nek is  a kockázatbecslések megtörténtének teljeskörű áttekintésére – és helyszíni ellenőrzést csak ott lefolytatni, ahol az írásos tájékoztatóban nyújtott információk megfelelőségét szúrópróbaszerűen kívánja vizsgálni, vagy ahol a megfelelő  válasz elmarad.

 

 

Irodalomjegyzék:

1. Ferencz A.: Foglalkozási fertőző betegségek.

 In: Foglalkozási betegségek. OMIKK, Budapest, 335-342, (1990)

2. Fodor F., Vedres I.: A közegészségtan és járványtan alapjai. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 573-574, (1975)

3. Solt K.: Ornithosis (psittacosis). Általános és részletes járványtan. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 348-351, (1966)

4. Ferencz P.: A psittacosis-lymphogranuloma inguinale csoport vírusaitól eredő tüdőgyulladások.

Orvosi Hetilap, 21. 566-570, (1953)

5. Várnai, Gy., Derzsy D., Szécsényi I:. Tüdőgyulladást okozó ornithosis. Orvosi Hetilap, 101. 1354-

1355, (1960)

6. Binder L., Dömök I., Solt K.:. Az ornithosisok

Orvosi Hetilap, 102. 2235-2238,(1961)

7. 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről

8. Binder L.: Foglalkozási fertőző betegségek. Ornithosis. In: Munkaegészségtan, üzemegészségtan. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 615-618, (1981)

9. A Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány 67/1958 (XII.24.) számú rendelete a dolgozók társadalombiztosítási nyugdíájról szóló 1958. évi 40. számú törvényerejű rendelet végrehajtásáról. Magyar Közlöny 115. 839-869, (1958)

10. 217/1997. (XII. 1.) Kormányrendelet a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról

11. 27/1996. (VIII. 28.) NM rendelet a foglalkozási betegségek és fokozott expozíciós esetek bejelentéséről és kivizsgálásáról

12. Crosse BA.: Psittacosis: a clinical review.

J.Infect., 21. 251-259, (1990)

13. Simonyi Zs.: A fertőzéses eredetű foglalkozási betegségek.

Az üzemorvos kézikönyve. Magyar Orvosi Könyvkiadó Társulat, Budapest, 374- 38,(1948)

14. Az Országos Munkaegészségügyi Intézet orvosi útmutatója az ornithosis megbetegedések megelőzéséről, illetőleg a beteg, vagy arra gyanús egyének ellátásáról . Egészségügyi Közlöny 6. 87- 88, (1968)

15. EPINFO 25. 278-287, ( 2005.)

16. EPINFO 38. 455, ( 2005.)

17. 61/1999. (XII. 1.) EüM rendelet a biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók egészségének védelméről

 

Melléklet

 

A tömeges ornithosis megbetegedésekkel kapcsolatban figyelembeveendő előírások a kivizsgálás során

I.

1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről (Mvt)

Vonatkozó jogszabályhely Szabálykör

1. Általános követelmények

18.§ (1) Munkahely, létesítmény, technológia használatba vételével és üzemeltetésével kapcsolatos általános követelmény előírása

21.§ (1), (2) Veszélyes munkahely, technológia üzemeltetése megkezdésével kapcsolatos követelmény (munkavédelmi üzembe helyezés eljárásának előírása)

21.§ (7) Veszélyes technológia „próbaüzemére” vonatkozó előírás

2. Munkavégzés tárgyi feltételei

23.§ (2) Munkáltató soron kívüli ellenőrzési kötelezettsége (ha a technológia rendeltetésszerű alkalmazás során közvetlenül veszélyeztette a munkavállaló egészségét és biztonságát)

33.§ (1), (2) A munkahelyiségben biztosítandó levegő minőségével, mennyiségével kapcsolatos előírás

3. Munkafolyamatra, technológiára vonatkozó követelmények

42.§ a), b) A veszélyes munkafolyamatoknál, technológiáknál a veszélyek megelőzése, illetve károsító hatásuk csökkentése érdekében szükséges oktatás, egyéni védőeszköz juttatás általános követelménye

44.§ (1) Veszélyforrásoknál megvalósítandó hatásos védelem főbb irányainak meghatározása

4. Az egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkavégzés személyi feltételei

49.§ (1) A munkavállaló foglalkoztathatóságának alapkövetelménye

5. Munkáltatók kötelezettségei

54.§ (1) g) Egységes és átfogó megelőzési stratégia kialakításának követelménye és mire terjedjen ki, (pl. munkafolyamatra, a technológiára, a munkaszervezésre)

54.§ (2), (5) A munkáltató kockázatértékeléssel kapcsolatos kötelezettsége, mire terjedjen ki, és mikor kell soron kívül is elvégezni, a kockázatértékelés eredményeként dokumentálható adatok köre

55.§ (1) A munkáltató oktatással kapcsolatos kötelezettségei, mikor kell az oktatást elvégezni, ismételni, és mire terjedjen ki

56.§ Az egyéni védőeszköz juttatás belső rendjének írásban történő meghatározásának előírása

58.§ Foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás biztosításának munkáltatói kötelezettsége

59.§ A munkáltató tájékoztatási kötelezettségei a munkavállalók, a munkavédelmi képviselő (bizottság), foglalkozás-egészségügyi szolgálat felé (kockázatértékelésről, a munkavédelmi intézkedések tapasztalatairól, az ellenőrző hatóságoktól kapott információkról, ellenőrzések megállapításairól)

6. Foglalkozási betegségek bejelentése, kivizsgálása, nyilvántartása

64.§ (1) A foglalkozási megbetegedésekkel kapcsolatos bejelentési, kivizsgálási kötelezettség

65.§ (1) A foglalkozási megbetegedés kivizsgálása során (a kivizsgálást végző ÁNTSZ részéről) feltárandó kérdések

7. Munkavédelem hatósági felügyeletével összefüggő előírások

81.§ (1), (4) a)-c), (5) A munkavédelemre vonatkozó szabályok megtartásának általános jelleggel történő ellenőrzésére – többek közt – az ÁNTSZ felhatalmazása; annak meghatározása, hogy az ellenőrzés mire terjedjen ki ( a munkáltatók kötelezettségeinek teljesítése, a munkahely létesítése, üzemeltetése, az alkalmazott technológiák, az egyéni védőeszközök, foglalkozási megbetegedések kivizsgálása, bejelentése, nyilvántartása, megelőzésre tett intézkedések); a felügyeletek jogosultsága e törvényben és külön jogszabályban meghatározott intézkedésekre, felelősségre vonás alkalmazására

82.§ (1) Munkavédelmi bírság alkalmazhatóságának szabálya: az egészséget nem veszélyeztető munkavégzésre vonatkozó követelmények teljesítését elmulasztó, és ezzel a munkavállalók életét, egészségét súlyosan veszélyeztető munkáltatóval szemben

82.§ (2), (3) Mi minősül „súlyosan veszélyeztető”-nek és a kiszabható bírság összege:

- a 21.§-ban meghatározott feltételek szerinti munkavédelmi üzembe helyezés elmulasztása;

- a 23.§ (2) bekezdésében meghatározott soron kívüli ellenőrzés elmulasztása;

- egyéni védőeszközök hiánya, működésképtelensége stb.;

- a bírság összege 50.000 Ft-tól 10.000.000 Ft-ig terjedhet, és a városi tisztifőorvos mint elsőfokú hatóság a veszélyeztetés mértéke alapján, valamint a mulasztás személyi és tárgyi körülményeinek mérlegelésével szabja ki

II.

Mvt.-hez kapcsolódó rendeletek és végrehajtási rendeletek

Jogszabály száma Jogszabály címe

61/1999. (XII. 1.) EüM r. a biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók egészségének védelméről

3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM e.r. a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről

65/1999. (XII. 22.) EüM r. a munkavállalók munkahelyen történő egyéni védőeszköz használatának minimális biztonsági és egészségvédelmi követelményeiről

33/1998. (VI. 24.) NM r. a munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről

89/1995. (VII. 14.) Korm. r. a foglalkozás-egészségügyi szolgálatról

27/1995. (VII. 25.) NM r. a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásról

27/1996. (VIII. 28.) NM r. a foglalkozási betegségek és fokozott expozíciós esetek bejelentéséről és kivizsgálásáról

18/1998. (VI. 3.) NM r. a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről

< Vissza / Back



* Fodor József Országos Közegészségügyi Központ, Budapest