Dr. Morvai Veronika*
A kiégési (burnout)
szindróma
* Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar,
Munka- és Környezet-egészségtani Tanszék
Összefoglalás
A kiégési (burnout)
szindróma az emberközpontú foglalkozásúak (humán szolgáltatásokat végzők,
egészségügyi dolgozók, tanárok) megbetegedése, amely három tünettel
jellemezhető; érzelmi kimerülés, elszemélytelenedés és a teljesítmény
csökkenése.
A
munkakörnyezet stresszt okozó tényezői és a személyiség jellemzői meghatározó
szerepet játszanak a kiégési szindróma kialakulásában. A munkavégzéssel
összefüggő megterhelés, a stressz, a munkahelyi konfliktusok és az ügyfél
kontaktusok száma a kiégés legjobb előrejelzői.
A kiégési
szindróma pszichológiai distresszt és szomatikus megbetegedéseket okoz, alkohol
abúzushoz és kábítószer használathoz vezethet, munkahelyi hiányzásokat, és
pálya-elhagyást eredményezhet.
Az orvosok
és az ápolónők a stressz-dús és nagy érzelmi munka igényű hivatás miatt
különösen fogékonyak a kórkép kialakulására. A megelőzés és a kezelés eszközei
a kommunikációs gyakorlatok, a viselkedési tréning és az oktatás.
Kulcsszavak:
kiégési szindróma, munkakörnyezeti megterhelés, érzelmi munka, stressz
Summary
Occupational
burnout is a syndrome consisting of three aspects: emotional exhaustion,
depersonalization, and reduced personal accomplishment, primarily affecting
workers in „people-oriented” professionals – human services, health care and
education.
Organizational
stressors in the work environment and personality characteristics are important
determinant of burnout. Workload, role stress, role conflict and number of
client contacts are the the best predictors of burnout.
Burnout is
associated with negative health outcomes for human services workers such as
psychologic distress, somatic complains, and alcohol and drug abuse. Burnout
can be costly leading to increased employee absenteeism, turnover, and
decreased performance.
Nurses and
physicians are particularly susceptible to burnout as their job are tipically
stressful and emotionally damanding.
Communication
skills, training and effective educational programs has been developed to
prevent and cure burnout.
Keywords:
burnout, workload, emotion work, stress
A kiégési szindróma
definíciója
A kiégés
(burnout) kifejezés első leírása Freudenbergertől származik (1974); önsegítő
közösség tagjainál, krízisintervenciós központok, egészségügyi intézmények
dolgozóinál figyelte meg a krónikus érzelmi megterhelések hatására fellépő
fizikai, érzelmi és mentális kimerültség állapotát, melynek következménye az
elszemélytelenedés, az inkompetencia érzése. A kórkép a munkateljesítmény és a
személyiség hanyatlásával jár.
A kiégés felismerése az 1970-s években (Freudenberger,
1974, Maslach, 1976) egybe esett a világszerte megjelent gazdasági
recesszióval, a költségvetések csökkentésével és az átszervezésekkel összefüggő
elbocsátásokkal. Különösen az emberközpontú foglalkozásokban (humán
szolgáltatások, egészségügy, oktatás) figyelték meg; ápolónők, orvosok,
szociális munkások, pszichoterapeuták, tanárok és jogászok érintettek a
leginkább. A magasan kvalifikált, elkötelezett, és jó képességű dolgozókon
fordul elő leggyakrabban, akik a nagyfokú pszichológiai igénybevétel miatt
elvesztették lelkesedésüket és elkötelezettségüket. A legtöbb tanulmány szellemi munkát végzőkről
számolt be, akiknek jelentős ügyfél kapcsolattal jár a munkájuk, bár más
foglalkozási kategóriákról, így rendőrökről és fizikai munkát végzőkről is készültek
felmérések (Malkinson és mtsai, 1997).
Maslach
(1982) definíciója szerint a kiégés a krónikus érzelmi és interperszonális
stressz folyamatokra adott válaszreakció, fizikai és mentális kimerülés, mely
három tünetből álló szindrómaként jellemezhető;
1) emotionalis exhaustio (érzelmi
kimerülés)
2) deperszonalizáció,
elszemélytelenedés; az egyén érzéketlenné válik, vagy cinikus magatartást
tanúsít a betegek vagy az ügyfelek és a munkatársak iránt, azokat tárgyként
kezeli
3) csökkent teljesítmény, a megfelelés
elégtelensége, inkompetencia érzése
Bár egyéni
stressz-érzékelésről van szó, az csak a munkahely szervezeti, a társas
kapcsolatokat is magába foglaló kontextusában értelmezhető (Maslach és Jackson,
1981).
A kiégési szindróma
okai
A kiégés
kialakulását a munkahely (munkakörnyezeti kóroki tényezők) és a munkavállaló
egyén (személyiség) közötti kölcsönhatás határozza meg. Maslach és mtsai (1996) hangsúlyozzák az egyéni személyiség-,
képesség-, készségbeli tényezők, valamint a munkaszervezeti tényezők: pl.
kiszolgáltatottság a döntéshozóknak, a kontroll és az autonómia alacsony
szintje, a társas kapcsolatokból eredő konfliktusok etiológiai jelentőségét. A
folyamatos foglalkozási és magánéleti stressz expozíciók az energiaforrások
fokozatos kimerüléséhez vezetnek (Lerman és mtsai, 1999). A stressz-dús
munkakörnyezet, pl. ápolónők esetében a halállal való szembesülés,
interperszonális konfliktusok és a zaj (Topf és Dillon, 1988, Schmitz és mtsai,
2000) meghatározóak lehetnek a kórkép létrejöttében.
A nagyfokú
munkahelyi megterhelés, a stressz és a konfliktusok a kiégés legjobb
előrejelzői (Zapf, 2002). A túlzott környezeti elvárás lehet az az ok, amely
inadekvát érzelmi válasz kialakulásához vezet, és kiégést eredményezhet.
Meghatározó a foglalkozás nagy érzelmi-munka igénye (Zapf, 2002). Szemben a
foglalkozási stressz általános felfogásával, a kiégés okozója olyan speciális
tartós foglalkozási stressz, amelyet különösen a munkavégzéssel kapcsolatos
interperszonális kapcsolat igénye eredményez abban az esetben, ha ez tartósan
meghaladja a dolgozó által teljesíthető mértéket. (Maslach és Schaufeli, 1993).
Az irodalom
számos egyéb munkakörnyezeti okot vesz számba a kiégési szindróma
keletkezésében, amelyek közül a legfontosabbak a következők;
-
Elégtelen
információ; a feladat leírása nem világos, a prioritások változnak, nem
pontosan meghatározottak
-
Túlterhelés;
több műszak, túlórázás, ügyeleti rendszer
-
Ismétlődő
rutin feladatok
-
Feedback
hiánya; nincs visszajelzés a munka eredményességéről
-
Büntetés,
kritika, az elismerés hiánya
-
Elidegenülés;
másoktól való izoláció
Már a kórkép
leírásakor nyilvánvaló volt, hogy bizonyos személyiség-jegyek szerepet
játszanak a kiégési szindróma kialakulásában, amit az utóbbi évek kutatási
eredményei megerősítettek. Negatív
összefüggést találtak az érzelmi intelligencia, a tolerancia, az optimizmus,
határozottság, jó problémamegoldó képesség, és a kiégési szindróma kialakulása
között (Whittington, 2002, Gerits és mtsai, 2004). Pozitív összefüggés áll fenn
az empátia, a nagyfokú érzékenység, a kritika rossz tűrése, a bizalomhiány, a
narcisztikus személyiség és a kiégés között (Carmel és Glick, 1996, Halewood és
Tribe, 2003).
Az érzelmi munka és a pszichológiai
jól-lét
Az érzelmi munka
erőfeszítés, tervezés és kontrollálás az érzelmek terén az interperszonális
kapcsolatokban. Az érzelmi munka meghatározója a kölcsönhatások minősége az
alkalmazottak és a kliensek között. Kliens bárki, akivel munkája során
kapcsolatba kerül a dolgozó (pl. betegek, gyerekek, fogyasztók, utasok,
vendégek) (Zapf, 2002).
Az
emberközpontú, segítő foglalkozásokban a munkavállaló kénytelen munkája során
érzelmeit kimutatni, az érzelmi munka a foglalkozás része. Ezekben a
munkakörökben barátságosnak kell lenni az arrogáns, agresszív fogyasztóval is;
a munkavállalóknak empátiával kell fordulniuk a betegek felé (ápolónők), a
gyermekek felé (tanárok), bizalomkeltően és barátságosan kell viselkedni (banki
alkalmazott), mosolyogni kell (légi utaskísérők). Egy depressziós serdülő a
pszichoterapeuta számára „érdekes kihívás”, míg a tanára számára „problémás
tanuló”, aki megterhelést okoz számára. Nagy az érzelmi munka jelentősége a
szolgáltató szektorban is (az Európai Unióban a foglalkoztatottak 59%-a a
szolgáltatásban dolgozik) (Zapf, 2002).
Az érzelmi munka
jellemzője, hogy ambivalens;
•
Pozitív
következménye: elégedettség a munkával, megfelelés érzése
•
Negatív
következménye: érzelmi kimerülés, deperszonalizáció vagy pszichoszomatikus
panaszok
A kiégési szindróma
tünetei, következményei
A kiégés a
pszichoszomatikus tünetek, panaszok és megbetegedések, valamint a szomatikus
betegségek széles skáláját okozhatja (Maslach, 1976, Melamed és mtsai, 1999,
Pruessner és mtsai, 1999)
Pszichés tünetek: fogékonyság, lelkesedés,
elkötelezettség és a felelősségérzet elvesztése; kedvetlenség és közömbösség a munka iránt; negatív önértékelés,
bűntudat és negatív viselkedés; reménytelenség-érzés, illúzió-vesztés;
ingerlékenység, agresszivitás, türelmetlenség és idegesség; szorongás,
kimerülés, érdeklődés hiány, apátia, depresszió (Maslach, 1976, Böhle és mtsai,
2001).
Szomatikus tünetek: fejfájás, fáradtság,
gastrointestinalis betegségek, hypertonia, izomfeszülés, étvágytalanság, nagy
fogékonyság betegségekre, nem specifikus fájdalom, alvászavarok (Maslach,
1976). A kiégés növeli a cortisol szintet (Melamed és mtsai, 1999, Pruessner és
mtsai, 1999), a coronaria szívbetegség kémiai rizikófaktorainak
(össz-cholesterin, LDL-cholesterin, triglicerid, glukóz, húgysav) szintjét, EKG
eltéréseket (Melamed és mtsai, 1992), cardialis tüneteket (Burke és mtsai
1996), leukocyta aggregatiot (Lerman és mtsai, 1999) okoz, a coronaria
szívbetegség (Appels és Schouten, 1991) valamint az infectiók (influenza-szerű
betegség, gastroenteritis) (Mohren és mtsai 2003) kockázati tényezője.
A kiégés tünetei rendkívül hasonlóak a magyar
munkaegészségtanban sok éve ismert telítődéshez.
Számos
longitudinalis tanulmány eredménye szerint a kiégés munkahelyi hiányzásokhoz és
munkahely-változtatáshoz vezet (Firth és Britton, 1989, Saxton és mtsai 1991). Kiégési
szindrómában szenvedőkön gyakoribb az alkoholfüggőség, a dohányzás és a
drogfogyasztás (Burke, 1994, Cunradi és mtsai, 2003, Nowack és Pentkowski,
1994). Jellemző a kliensekkel való helytelen bánásmód, orvosok esetében a rájuk
bízott betegek inadekvát kezelése (Cull, 1991).
A
munkahelyen a korábban szakmájáért lelkesedő, segítőkész egyén fokozatosan
megváltozik; csökken az érdeklődése, nyitottsága, szorongás,
koncentrációcsökkenés lép fel. A kliensekkel és a munkatársakkal való
kapcsolata a legszükségesebbre korlátozódik, türelmetlenné, ingerlékennyé,
agresszívvá válik, majd visszahúzódik, csökken az önbizalma, a hivatásba vetett
hite és a teljesítménye. Végül apátiás, súlyos esetben depressziós lesz (Böhle,
és mtsai, 2001).
A kiégési szindróma kimutatása
A
munkavégzéssel összefüggő kiégés mérésére sokféle módszert használnak; ezek
közül a legelterjedtebb a Maslach Burnout Inventory (MBI) (Maslach és Jackson,
1981). A MBI három terület méréséből áll: érzelmi kimerülés (9 fokozat),
deperszonalizáció (5 fokozat) és a megfelelés hiánya (8 fokozat). Minden
alskála egy 7 pontos, gyakoriságra vonatkozó kérdés sorral egészül ki (soha nem
fordult elő – naponta előfordult gyakoriság között). (Maslach és mtsai, 1996).
A kiégés
differenciáldiagnózisa
A kiégés
számos hasonlóságot mutat más pszichoszomatikus rendellenességekkel, pl. a
krónikus kimerüléssel
A krónikus kimerülés tünetei: fizikai
exhaustio, energiavesztés, fokozott irritáció, csökkent elkötelezettség, alvási
és koncentrációs zavarok. Oka ismeretlen, de feltételezik, hogy virus infectio
által okozott mérsékelt mellékvesekéreg insufficientiával függ össze (Wessley
és Powell, 1989). Nem korlátozódik a szociális szolgálat dolgozóira, az
ember-központú foglalkozásokra, nem előzi meg stressz (Pruessner és mtsai,
1999). A kiégést el kell különíteni a
stressztől, a szorongástól és a
depressziótól is (Lerman és mtsai, 1999, Iacovides és mtsai, 2003).
A kiégési szindróma
orvosokon
Az orvosok egy
részének nehézséget jelent, hogy a kórházak és ambuláns rendelők munkával és
stresszel teli környezetében hogyan tudják a legjobb ellátást nyújtani
betegeiknek, és ugyanakkor megelégedettséget érezzenek. Az utóbbi években
számos országban romlott a morális helyzet az egészségügyi intézményekben
(Brown, 2003). Ennek okait vizsgálva,
felmerült a kérdés: miért boldogtalanok az orvosok? A válasz: mert túlterheltek
és nem kapják meg a munkájukhoz szükséges támogatást (Smith, 2001). Az orvosok
kimerültnek érzik magukat, és amikor ez krónikussá válik, szenvednek a
kiégéstől. A kiégés jelentőségét az adja, hogy az orvosok megbetegedését
okozhatja, és gyógyító munkájuk színvonalának romlását is eredményezheti (Cull, 1991).
Más
foglalkozási csoportokhoz hasonlítva az orvosok az exhaustio ellenére relatíve
tevékenyek és eredményesek maradhatnak, de kifejezetten cinikus magatartást
tanúsítanak kollegáik iránt, és negatív érzésekkel viseltetnek betegeik iránt
(Somneck, 1996). A deperszonalizáció (cinizmus) önvédelmi mechanizmussal
csökkenti a stresszt, így egyesek adaptív jelenségnek tekintik (McManus és
mtsai, 2002). Ez a magatartás az oka annak a kritikának, amit közvélemény
megfogalmaz az olyan orvosok iránt, akiket gyógyító munkájuk során csak a
betegség, és nem a beteg érdekli.
Az orvosok
speciális megterhelését okozza a gyógyíthatatlan beteg ellátása során
folytatott kommunikáció az orvos, a beteg és a család között. Ilyen esetben az
orvosnak feltett leggyakoribb kérdések: 1/ mennyi időm van még? 2/ mikor és hogyan
fogok meghalni? 3/ mit remélhetek? Az európai kultúra szerint a halál nem
természetes, hanem az orvos közreműködésével történő folyamat. Ennek a
helyzetnek a kezelése során a betegek distresszt élnek meg, az orvosok kiégést
(Gordon, 2003).
Az orvosoknak,
közöttük is elsősorban a sebészeknek nagyfokú a mentális és fizikai kimerülése,
kiégettsége. Böhle és mtsai (2001) a kiégés jelenlétét kórházban
alkalmazottként dolgozó, 45 évnél fiatalabb sebészek (urológusok) között
nagyobb mértékűnek találták, mint magánkórházban dolgozó, 45 évnél idősebbeken.
Idősebb orvosokon a betegekkel való jobb személyes kapcsolatot és a kevesebb
hierarchikus konfliktust tartották védő hatásúnak a kiégéssel szemben.
Pszichiáterek, különösen gyermek pszichiáterek között gyakoribb a depresszióval
és mentális zavarokkal járó kiégés, mint más szakterületen dolgozókon (Korkeila
és mtsai, 2003). Nőgyógyász onkológusok körében a kiégési szindróma
gyakoriságát 26%-nak találták (Elit és mtsai, 2004). Transzplantációt végző
sebészek között MBI-vel végzett felmérés eredménye szerint az érzelmi kimerülés
38%-ban, a deperszonalizáció 27%-ban, a teljesítmény csökkenés 16%-ban fordult
elő. Fiatal orvosokon (rezidenseken) ugyancsak gyakran alakul ki kiégési
szindróma (Thomas, 2004).
A kiégési szindróma
ápolónőkön
A több
műszakban, ügyeleti rendszerben végzett, nagy felelősséggel járó, pszichikailag
és fizikailag megterhelő munkát foglalkozási stresszként élhetik meg az
ápolónők, különösen akkor, ha mindehhez pszichoszociális kóroki tényezők (az
interperszonális kapcsolatok anomáliái) is társulnak. További stressz-forrása
az autonómia és kontroll hiánya. Ugyancsak növelik a megterhelést a fizikai
kóroki tényezők, pl. a zaj (Topf és Dillon, 1988, Schmitz és mtsai, 2000).
Mindezek magyarázatot adnak arra a tapasztalatra, hogy a kiégési szindróma nagy
gyakorisággal lép fel ápolónőkön. Aiken és mtsai (2001) öt országban végzett
felmérésével a kórházakban dolgozó ápolónők több mint 40%-ában mutatták ki a
nagyfokú kiégettség jeleit. Megállapították, hogy 5 nővér közül 1 tervezi, hogy
egy éven belül abbahagyja munkáját. Japán szerzők pszichiátriai osztályon
dolgozó ápolónőkön 59,2%, védőnőkön 51,5% gyakoriságban figyelték meg a kiégési
szindróma tüneteit (Imai és mtsai, 2004).
Meglepő,
hogy a tanuló nővérek között nagyobb a kiégés gyakorisága és szintje, mint a
dolgozó nővéreknél. A kezdő nővér tanulók között több a kiégési szindrómában
szenvedő, mint a képzés közepén, vagy a végén tartók között. Úgy érzik,
elborítja őket az iskolai követelmény, nem találnak időt az alvásra,
sportolásra, rendes étkezésre, szociális életre. Circulus vitiosus alakul ki.
Sok tanuló így elveszíti érdeklődését a munkája iránt, érzelmi hullámzás vagy
frusztráció, düh és reménytelenség alakul ki (Beck, 1995).
A kiégési szindróma
megelőzése és kezelése
A kezelés
stratégiájának fontos elemei a következők:
•
Észre
kell venni a kimerülés tüneteit
•
Reális
célokat kell kitűzni
•
Relaxációt
kell alkalmazni, személyes megoldást keresni
•
Segíteni
kell a pozitív gondolkodást
A terápia módszerei:
viselkedési tréning, interperszonális attitűdök modellezése, oktatás,
pszichoterápia, súlyos esetben pszichiátriai kezelés.
Az
egészségügyben dolgozók számára különböző oktatási programokat dolgoztak ki a
kiégés megelőzésére, a morál javítására, annak elérésére, hogy a dolgozók
örömet találjanak a munkában, és jól érezzék magunkat. Az oktatás során
foglalkoznak azokkal az értékekkel (gondoskodás, részvét, becsületesség,
alkalmasság, bizalom, felelősség, pártfogás, érdeklődés), amelyek a gyógyító munka
során fontosak. Alkalmazzák a spirituális megközelítést, amely segíti az
egészségügyben dolgozókat abban, hogy személyes értékeiket újra felismerjék, és
kedvezően lássák saját jövőjüket. A spirituális megközelítés módszerei a
meditáció, vizualizáció, elmélkedés (a harag, düh, feszültség okának elemzése),
hallgatás, másokra figyelés, kreativitás, játékosság gyakorlása. Az oktatást
tréningek követik, amelyeken gyakorlatokkal segítik az értékek, a belső béke, a
pozitív szemléletmód, az együttérzés, az együttműködés (újra) elsajátítását
(Brown, 2003).
McManus és
mtsai (2004) tanulmánya szerint a kiégés az öt évvel korábbi személyiség-jegyek
alapján előre jelezhető. Ez felveti annak szükségességét, hogy a segítő
foglalkozásúak tanulmányaik megkezdése előtt alkalmassági pszichológiai
vizsgálaton vegyenek részt.
Az
egészséges, kreatív munkakörnyezet, melynek légkörére a bizalom, a támogatás, a
nyitott kommunikáció jellemző, védelmet nyújt a kiégés kialakulásával szemben
(Lachinger és mtsai, 2004, Raiger, 2005).
A kiégés megelőzésének
munkahelyi lehetőségei az egészségügyben (Böhle és mtsai, 2001, Gordon, 2003,
Vahey és mtsai, 2004).
§
A munkafeltételek javítása, a túlterhelés
csökkentése, megszűntetése
§
Kommunikációs tréningek szervezése orvosok számára
§
Szakmai képzés, továbbképzés biztosítása,
esetmegbeszélések, konzultációk; ezáltal javul a munkát végzők szakmai
biztonság-érzése, csökken a szakmai ismeretek hiánya okozta bizonytalanság és a
hibák következményeitől való félelem, erősödik a szakma szeretete, az érzelmi
kötődés
§
Ápolónők esetében nagyobb autonómia és kontroll (a
foglalkozás ellenőrzés alatt tartása, döntési lehetőség) biztosítása,
adminisztratív támogatás, az orvos-ápolónő kapcsolat javítása
§
A
saját személy fontosságának és jelentőségének erősítése a munkahelyeken,
érzelmi munka
§
Munkahelyi
konfliktusok megoldása
§
Szociális
támogatás
Irodalomjegyzék
l. Aiken, L. H.,
Clarke, S. P., Sloane, D. M., et al.: Nurses’ reports on hospital care in five
countries. Health Aff (Millwood) 20: 43-53, 2001.
2. Appels, A., Schouten, M.: Burnout
as a risk factor for coronary heart diesease. Behav. Med. 17: 53-59, 1991.
3. Beck, C. T.: Burnout in
undergraduate nursing students. Nurse Educ. 20: 19-23. 1995.
4. Böhle, A., Baumgärtel, M., Götz,
M. L., et al.: Burn-out of urologists in the county of Schleswig-Holstein,
Germany: a comparison of hospital and private practice urologists. J. Urol.
165: 1158-1161, 2001.
5. Brown, C.: Low morale and burnout;
is the solution to teach a values-based spiritual approach? Compl. Ther. Nurs.
Midwif. 9: 57-61, 2003.
6. Burke, R.: Stressful events,
work-family conflict, coping, psychosocial burnout, and well-being among police
officers. Psychol. Reports. 75: 787-800, 1994.
7. Burke, R. J., Greenglass, E. R.,
Schwarzer, R.: Predicting teacher burnout over time: effects of work stress,
social support and self-doubts on burnout and consequences. Anxiety Stress
Coping 9: 261-275, 1996.
8. Carmel, S., Glick, S. M.:
Compassionate-empathic physicians: personality traits and social-organizational
factors that enhance or inhibit this behavior pattern. Soc. Sci. Med. 43:
1253-1261, 1996.
9. Cull, A. M.: Studying stress in
care givers: art or science? Br. J. Cancer. 64: 981- 984, 1991.
10. Cunradi, C. B., Greiner, B. A., Ragland,
D. R., et al.: Burnout and alcohol problems among urban transit operators in
San Francisco. Addict. Behav. 28: 91-109, 2003.
11. Elit, L., Trim, K., Mand-Bains,
I. H., et al.: Job satisfaction,
stress, and burnout
among Canadian gynecologic oncologists. Gynecol. Oncol. 94: 134-138, 2004.
12. Firth, H., Britton, P.:
„Burnout”, absence and turnover amongst British nursing staff. J. Occup.
Psychol. 62: 55-60, 1989.
13. Freudenberger, H. J.: Staff
burnout. J. Soc. Issues. 30: 159-165, 1974.
14. Gerits, L., Derksen, J. J.,
Verbruggen, A. B.: Emotional intelligence and adaptive success of nurses caring
for people with mental retardation and severe behavior problems. Men. Retard.
42: 106-121, 2004.
15. Gordon, G. H.: Care not cure:
dialogues at the transition. Patients Educ. Couns. 50: 95-98, 2003.
16. Halewood, A., Tribe, R.: What is the
prevalence of narcissistic injury among trainee counselling psychologists?
Psychol. Psychother. 76: 87-102, 2003.
17. Hsieh, C. J., Hsieh, H. Y., Chen,
P. H.: The realtionship between hardiness, coping strategies and burnout in
psychiatric nurses.
18. Iacovides, A., Fountoulakis, K.
N., Kaprinis, S., et al.: The relationship between job stress, burnout and
clinical depression. J. Affect. Disord. 75: 209-221, 2003.
19. Imai, H., Nakao, H., Tsuchiya,
M., et al.: Burnout and work environments of public health nurses involved in
mental health care. Occup. Environ. Med. 61: 764-768. 2004.
20. Korkeila, J. A., Toyry, S.,
Kumpulainen, K., et al.: Burnout and self-perceived health among Finnish
psychiatrists and child psychiatrists: a national survey. Scand. J. Publ.
Health. 31: 85-91, 2003.
21. Laschinger, H. K., Almost, J.,
Purdy, N. et al.: Predictors of nurse managers’ health in Canadian restructured
healthcare settings. Can. J. Nurs. Leadersh. 17: 88-105, 2004.
22. Lerman, Y., Melamed, S., Shragin,
Y., et al.: Association between burnout at work and leukocyte
adhesiveness/aggregation. Psychosom. Med. 61: 828-837, 1999.
23. Malkinson, R., Kushnir, T.,
Weisberg, E.: Stress management and burnout prevention in female blue-collar
workers. Int. J., Stress Managment. 4: 183-195, 1997.
24. Maslach, C.:
Burned-out. Human Behav. 5: 16-22, 1976.
25. Maslach, C.: The effects of
burnout. In: Burnout: The cost of caring. Prentice-Hall Inc., Englewood Cliffs, NJ pp. 71-85. 1982.
26. Maslach, C., Jackson, S. E.:
Maslach Burnout Inventory Manual. Consulting Psychologists Press, Inc., Paolo
Alto, CA, 1981.
27. Maslach, C., Schaufeli, W.:
Historical and conceptual development of burnout. In: Schaufeli, W, Maslach,
C., Marek, T., Editors, 1993. Professional burnout: recent developments in
theory and research, Taylor and Francis, Washington DC, pp. 1-16.
28. Maslach, C., Jackson, S. E.,
Leiter, M. P.: Maslach Burnout Inventory Manual. (3rd Edition ed.) Consulting
Psychologists Press, Inc., Paolo Alto, CA, 1996.
29. McManus, I. C., Winder, B. C.,
Gordon, D.: The causal link between stress and burnout in a longitudinal study
of UK doctors. Lancet 359: 2089-2090, 2002.
30. McManus, I. C., Keeling, A.,
Paice, E.: Stress, burout and doctors’ attitudes to work are determined by
personality and learning style: a twelve year longitudinal study of UK medical
graduates. BMC Med. 2: 29-36, 2004.
31. Melamed, S., Kushnir, T., Shirom,
A.: Burnout and risk factors for cardiovascular diseases. Behav. Med. 18:
53-60, 1992.
32. Melamed, S., Ugarten, U., Shirom,
A., et al.: Chronic burnout, somatic arousal and elevated salivary cortisol
levels. J. Psychosom. Res. 46: 591-598, 1999.
33. Mohren,
D., Swaen, G., Kant, I.,
et al.: Common infections and the role
of burnout
in a Dutch working population. J. Psychosom. Res. 55: 201-208, 2003.
34. Nowack, K., Petkowski, A.:
Lifestyle habits, substance use and predictors of job burnout in professional
working women. Work and Srtress. 8: 19-35, 1994.
35. Pruessner, J. C., Hellhammer, D.
H., Kirschbaum, C.: Burnout, percieved stress, and cortisol responses to
awakening. Psychosom. Med. 61: 197-204, 1999.
36. Raiger, J.: Applying a cultural
lens to the concept of burnout. J. Transcult. Nurs. 16: 71-76, 2005.
37. Saxton, M. J., Phillips, J. S.,
Blakeney, N.: Antecendents and consequences of emotional exhaustion int the
airline reservations service sector. Hum. Relations 44: 583-595, 1991.
38. Schmitz, N.,
Neumann W., Oppermann, R.: Stress, burnout and locus of control in German
nurses. Int. J. Nurs. Stud. 37: 95-99, 2000.
39. Smith, R.: Why are
doctors so unhappy? Br. Med. J. 322: 1073-1074, 2001.
40. Somneck, G.: Das Burnout Syndrom.
Mittelweg zwischen zuviel und zuwenig. TW Urol. Nephrol. 8: 266-268, 1996.
41. Thomas, N. K.: Resident burnout.
fReview] JAMA. 292: 2880-2889. 2004.
42. Topf, M., Dillon, E.:
Noise-induced stress as a predictor of burnout in critical care nurses. Heart
and Lung. 17: 567-573. 1988.
43. Vahey, D. C., Aiken, L. H.,
Sloane, D. M., et al.: Nurse vurnout and patent satisfaction. Med. Care. 42 Suppl. II 57-II 66, 2004.
44. Wessley, S., Powell, R.: Fatigue
syndrome: a comparison of chronic postviral fatigue with neuromuscular and
affective disorders. J. Neurol. Neurosurg. Psychol. 52: 940-948, 1989.
45. Whittington, G.: Attitudes toward
patient aggression amongst mental health nurses in the ’zero tolerance’ era:
association with burnout and length of experience. J. Clin. Nurs. 11: 819-825,
2002.
46. Zapf, D.: Emotion work and
psychological well-being. A review of the literature and some conceptual
considerations. Human Resource Manag. Rev. 12: 237-268, 2002.